Syfte och långsiktigt mål
|
Centralt innehåll
|
Mål
|
Undervisning
|
Bedömningssituationer
|
Ämnets syfte och de
kunskaper/förmågor eleverna ska utveckla
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin
förmåga att
- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda metoder,
- använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan
begrepp,
- föra och följa matematiska resonemang.
|
Vilket centralt innehåll berör
arbetsmomentet?
Rationella tal och deras egenskaper.
Tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.
Strategier för matematisk problemlösning
I vardagliga situationer.
Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga
situationer.
|
I slutet av arbetsområdet ska
du:
kunna läsa och skriva bråk
kunna avläsa bilder av bråk
veta hur många delar det går på en hel
kunna storleksordna bråk
|
Hur arbetar vi mot de
långsiktiga målen och mot konkreta delmål?
Gemensamma genomgångar med diskussion Filmer
Bråkspelet
Problemlösning
Konstruktion av egna bråkuppgifter.
Kapitlet Bråk i matteborgen
|
Vilka formativa bedömningar
kommer genomföras under arbetsområdet?
Individuell återkoppling under lektioner.
Kamratbedömning av bråkuppgifter som eleverna gör .
Självbedömning: exit tickets och ”checka ut”
Vilka summativa bedömningar
kommer genomföras under arbetsmomentet?
Mattediagnos
|
Matematik åk 4
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar