Matematik åk 4




Syfte och långsiktigt mål


Centralt innehåll

Mål

Undervisning

Bedömningssituationer

Ämnets syfte och de kunskaper/förmågor eleverna ska utveckla

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna  ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

- formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda metoder,

- använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

- föra och följa matematiska resonemang.


Vilket centralt innehåll berör arbetsmomentet?

Rationella tal och deras egenskaper.

Tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.

Strategier för matematisk problemlösning
I vardagliga situationer.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.


I slutet av arbetsområdet ska du:
kunna läsa och skriva bråk

kunna avläsa bilder av bråk

veta hur många delar det går på en hel

kunna storleksordna bråk


Hur arbetar vi mot de långsiktiga målen och mot konkreta delmål?

Gemensamma genomgångar med diskussion

Filmer

Bråkspelet

Problemlösning

Konstruktion av egna bråkuppgifter.

Kapitlet Bråk i matteborgen
Vilka formativa bedömningar kommer genomföras under arbetsområdet?

Individuell återkoppling under lektioner.

Kamratbedömning av bråkuppgifter  som eleverna gör .

Självbedömning: exit tickets och ”checka ut”


Vilka summativa bedömningar kommer genomföras under arbetsmomentet?

Mattediagnos





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar