Alignmentmatris: Att skriva en
nyhetsnotis
Syfte och långsiktigt mål
|
Centralt innehåll
|
Kunskapskrav
|
Undervisning och konkreta mål
|
Bedömningssituationer
|
Ämnets syfte och de
kunskaper/förmågor eleverna ska utveckla
Genom undervisningen i ämnet svenska/svenska som andra språk ska
eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och
kommunicera i tal och skrift, och att anpassa språket efter olika syften,
mottagare och sammanhang.
|
Vilket centralt innehåll berör
arbetsmomentet?
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till
deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man
ger och tar emot respons på texter.
|
Kravnivåer
Exempel på vad eleverna ska
visa på de olika kravnivåerna
Se bedömningsmatris.
|
Hur arbetar vi mot de
långsiktiga målen och mot konkreta delmål?
Tillsammans läser vi olika tidningsnotiser och skriver en gemensam. Enskilt skriver alla elever en tidningsnotis om en basketmatch (utifrån en bild). Texten kontrolleras utifrån en checklista av eleven själv och sedan av klasskamrater i smågrupper. Läraren återkopplar. Eleverna skriver sedan en till tidningsnotis om valfritt ämne. Kamratbedömning efter matris i smågrupper. |
Vilka formativa bedömningar
kommer genomföras under arbetsområdet?
Individuell återkoppling under lektioner.
Självbedömning utifrån en checklista.
Kamratbedömning utifrån en checklista (text 1). Kamratbedömning utifrån en bedömningsmatris (text 2)
Vilka summativa bedömningar
kommer genomföras under arbetsmomentet?
Bedömningsmatris.
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
|
Innehåll och struktur
|
Texten innehåller de flesta delar som är typiska för en nyhetsnotis.
Texten är begriplig (texten går att förstå av den som läser).
|
Texten innehåller alla delar som är typiska för en tidningsnotis.
Texten är begriplig och sammanhängande (texten går att förstå av den
som läser).
|
Texten innehåller alla delar som är typiska för en tidningsnotis och
texten är tydligt indelad i stycken.
Texten är begriplig och sammanhängande (texten går att förstå av den
som läser).
|
Språkriktighet
Språk
Stavning
Meningsbyggnad |
Texten är skriven med meningar som börjar med stor bokstav och slutar
med punkt.
Meningsbyggnaden är i ganska rätt.
|
Texten är skriven med meningar som börjar med stor bokstav och slutar
med punkt.
Texten är rättstavad vid vanliga ord, till exempel dubbelteckning.
Språket är varierat, meningarna börjar på olika sätt.
Meningsbyggnaden är i huvudsak rätt och varierad.
|
Texten är skriven med meningar som börjar med stor bokstav och slutar
med punkt.
Texten har få stavfel.
Språket är korrekt. Meningarna börjar på olika sätt.
Meningsbyggnaden är korrekt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar