Svenska åk 4

Alignmentmatris: Att skriva en nyhetsnotis

Syfte och långsiktigt mål


Centralt innehåll

Kunskapskrav

Undervisning och konkreta mål


Bedömningssituationer

Ämnets syfte och de kunskaper/förmågor eleverna ska utveckla


Genom undervisningen i ämnet svenska/svenska som andra språk ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, och att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Vilket centralt innehåll berör arbetsmomentet?


Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Kravnivåer


Exempel på vad eleverna ska visa på de olika kravnivåerna

Se bedömningsmatris.

Hur arbetar vi mot de långsiktiga målen och mot konkreta delmål?

Tillsammans läser vi olika tidningsnotiser och skriver en gemensam.

Enskilt skriver alla elever en tidningsnotis om en basketmatch (utifrån en bild).

Texten kontrolleras utifrån en checklista av eleven själv och sedan av klasskamrater i smågrupper.

Läraren återkopplar.

Eleverna skriver sedan en till tidningsnotis om valfritt ämne.

Kamratbedömning efter matris  i smågrupper.

Vilka formativa bedömningar kommer genomföras under arbetsområdet?

Individuell återkoppling under lektioner.

Självbedömning utifrån en checklista.

Kamratbedömning utifrån en checklista (text 1).

Kamratbedömning utifrån en bedömningsmatris (text 2)

Vilka summativa bedömningar kommer genomföras under arbetsmomentet?

Bedömningsmatris.





Nivå 1

Nivå 2

Nivå 3
Innehåll och struktur
Texten innehåller de flesta delar som är typiska för en nyhetsnotis.

Texten är begriplig (texten går att förstå av den som läser).


Texten innehåller alla delar som är typiska för en tidningsnotis.

Texten är begriplig och sammanhängande (texten går att förstå av den som läser).
Texten innehåller alla delar som är typiska för en tidningsnotis och texten är tydligt indelad i stycken.

Texten är begriplig och sammanhängande (texten går att förstå av den som läser).
Språkriktighet

Språk
Stavning
Meningsbyggnad
Texten är skriven med meningar som börjar med stor bokstav och slutar med punkt.

Meningsbyggnaden är i ganska rätt.



Texten är skriven med meningar som börjar med stor bokstav och slutar med punkt.

Texten är rättstavad vid vanliga ord, till exempel dubbelteckning.

Språket är varierat, meningarna börjar på olika sätt.

Meningsbyggnaden är i huvudsak rätt och varierad.

Texten är skriven med meningar som börjar med stor bokstav och slutar med punkt.

Texten har få stavfel.

Språket är korrekt. Meningarna börjar på olika sätt.

Meningsbyggnaden är korrekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar